stockholm by night Har du registrerat dig? registrera!
Glömt Lösenordet?
användarnamn:s lösenord:

HuvudsidorTextarkivKaraktärIngame-arkiven######
NyheterFöreningSpelledningKalendariumLänkar


Regler för Jakt

Hunger och tjuvjakt

Alla vampyrkaraktärer har tre jaktpluppar som symboliserar hur mycket av sin Blood Pool man lyckas fylla. Undantaget är Ventrues, vars klan-nackdel ger dem 4 jaktpluppar.

1/3: Du lyckas fylla en tredjedel av din Blood Pool. Magen vrålar, du är hungrig, grinig och nära att gå i frenzy. Om du kommer till lajvet i detta tillstånd kan Spelledningen göra bedömningen att du hoppar på närmaste person och börjar dricka dennes blod.

2/3: Du lyckas fylla två tredjedelar av din Blood Pool. Du är inte vrålhungrig, men heller inte nöjd. Du kommer att vara stingslig och mer lättretlig och aggressiv. Människor luktar gott, för att inte tala om sår hos andra vampyrer. Du kanske börjar prata om blod utan att riktigt tänka på vad du gör, eller ser på andra som om de vore din mänskliga favoriträtt. Om du får en möjlighet att dricka blod blir det svårt att säga nej.

3/3; Du lyckas fylla din Blood Pool, och känner dig mätt. Hamnar du i frenzy så beror det inte på hunger. Dock kan du fortfarande vara sugen på lite gott blod, precis som en människa kan vara sugen på choklad, kaffe eller en cigarett. 

Har du mindre än 2/3 så måste du tjuvjaga. Meddela det till spelledningen, så kommer du att få reda på om något spännande hände din karaktär när du var ute och tjuvjagade.

Modifikationer till jaktplupparna

Fogdarna (och Furstinnan) administreras utdelandet av områden. Backgrounds kan modifiera hur mycket blod man har tillgängligt. Flock (Herd) gör att man inte behöver lika mycket, antalet dottar, delat på två visar hur många områden som ens Flock ersätter (1 dott = halv jaktmark. 2 dottar = 1 jaktmark. 3 dottar = 1.5 jaktmarker osv).

Tjänare (Retainer) 'kostar' områden. Antal områden som används är dottar i Tjänare delat med två. Enligt ett nytt regelbeslut från hösten 2008 kan man ha en Tjänare utan att det påverkar ens Blood Pool. Detta har dock inte kunnat implementeras i intranätets jaktsystem än, utan har du en dutt i Retainer så kan du räkna med att du har 1 jaktplupp mer än vad som syns (eller två tjänare). Allt ovanstående avrundas uppåt.

Om man väljer att jaga i skogen så kan man inte använda vanliga jaktområden. Men då får man använda färdigheten Överlevnad (Survival). Man kan dock kombinera Överlevnad med FLock. De som jagar med Överlevnad måste spendera en handling på att förtydliga att de jagar i skogen. De lägger nämligen ner mkt tid på sin jakt. Antal dottar i färdigheten delat med två visar hur många områden det motsvarar. Eftersom Ventrue-klanen har speciella krav på vad de äter så ligger de alltid ett område back, dvs behöver 4 st för att vara helt mätta. Observera att alla avrundningar ska ske uppåt.

Jaktmarker 

Det finns två sätt att att skaffa jaktmarker, antingen så tar du kontakt med någon av de tre lydfurstarna eller så klaffar du egna jaktmarker utanför stan i den så kallade ringen. Att jobba åt någon av lydfurstarna ger dig bra och säkra jaktmarker men du sätter dig i skuld hos lydfurstarna. Att jaga i ringen är farligt men ingen kan bestämma över dig, eller rädda dig.

Jaktförbud: Gamla Stan

Andra sätt att jaga

 Att ha en grupp med människor eller djur som på ett eller annat sätt ger dig tillgång till deras blod ( en så kallad herd. )  är ett sätt att effektivisera en annars oanvändbar jaktmark och är ett sätta att bli mätt till och med utan jaktmarker. Om man har fallenhet för att springa i skogen och jaga ned djur att äta så kan man göra de med men det är tidsödande och kräver en handling varje runda. 

FAQ

F: Om jag har fått 2 områden tilldelade till mig och är av 13:e generationen, hur mycket blod har jag när jag kommer till lajvet.

S: Eftersom du bara har 2 av 3 nödvändiga områden så kommer du komma med två-tredjedels blodspool till lajvet, i det här fallet 7 blod eftersom en 13:gen har 10 blod max och 10*2/3 = 6.66. Detta avrundas upp till 7 Hade du haft 11:e generationen hade du haft 8 blod. 12 * 2/3 = 8

F: Om jag har 1 i Flock, 3 i Tjänare och 2 områden, hur mycket blod har jag då?

S: Både flock och Tjänare halveras för att se hur mycket de kostar/ger. Tjänarna kostar 2 områden och Flocken ger 1 (3/2= 1.5 dvs 2, och 1/2= 0.5 dvs 1). Du har 2 områden, plus 1 för Flock, minus 2 för tjänare villket blir 2+1-2=1. Du har ett område som ger dig blod. Det bli en tredjedel av din totala blodspool.

F: Jag är Ventrue och har fått 3 områden, är jag mätt?

S: Nej, eftersom du har en feeding preference så är det svårare för dig att hitta lämpligt blod. Därför har du alltid 1 område mindre. I ditt fall så kommer du till elyseum med bara 2/3 av din blodspool.

F: Jag är Gangrel och har 2 i Flock, 1 område och 3 i Överlevnad. Räkanas det som om jag har 5 områden?

S: Nej, du får antingen jaga i staden och använda ditt område och din flock, villket kommer ge totalt 2 områden. Eller så jagar du ute i skogen och får använda INTE använda ditt område utan bara din Överlevnad och din Flock. I detta fall så räknas det som du har 3 områden (3/2 = 1.5 + 2/2 = 1 dvs sammanlagt 2.5).

F: Hur kommer det sig att karaktärer med bättre generation kommer till lajvet med mer blod än karaktärer med sämre generation, även fast de ha lika många områden att jaga på?

S: Det beror främst på att det är svårt att göra ett enkelt abstakt system för jakt. Det andra (och hemliga) skälet är att Vampire är ett spel om orättvisor och gamla och mäktiga karaktärer har fördelar gentemot unga och svaga. Därför var det lämpligt att det kunnde återspegla sig i det här systemet. Å andra sidan så är skillnaden ganska liten, på sin höjd ett par blodspäng i skillnad.

F: Vad innebär blodsplupparna rent konkret?

S: 1 Blood Point (BP) motsvarar 0.5 Liter blod, dvs en halvliter. Din kropp rymmer inte mer blod bara för att du har lägre generation; däremot blir blodet mer koncentrerat och därigenom ryms mer blod i din kropp.




Camarilla.se behandlar ej verkliga händelser. Sida har med lajvet Stockholm by Night att göra och är en del av ett levande rollspel.
Alla likheter med verkliga personer är påhittade.

kontakta spelledningen - spelledningen@camarilla.se
Kontakta styrelsen via sbn.styrelsen@gmail.com
Föreningen Stockholm by Night
bankgiro 5787-4000
org.nummer 802415-8134