stockholm by night Har du registrerat dig? registrera!
Glömt Lösenordet?
användarnamn:s lösenord:

HuvudsidorTextarkivKaraktärIngame-arkiven######
NyheterFöreningSpelledningKalendariumLänkar


Malkav

I varje Besläktad själ brinner andedräkten hos en utsvulten best. Besten ärrar varje odöd individuellt, beroende på släktled och blodslinje, vilket resulterar i olika svagheter och styrkor. För de som är av Malkavs blod så skänker besten vishet insikt och galenskap. Medan de rädda reser barriärer för att skydda sitt ""förstånd och undvika att bli ""galna"", så glädjer sig Malkaverna åt det kaos som är deras verklighet. Med ett småleende betraktar de andra Besläktades små intriger på samma sätt som andra skulle betrakta barn som leker med dockor. Malkaverna deltar ofta i dessa lekar för att lätta upp sin uttråkning en smula. De anser att de insikter som vansinnet har gett dem bevisar att alla andra Besläktade är sinnessjuka. Avfärdade som galningar eller dårar är siarnas klan antingen fruktade eller hånade. Varenda medlem av klan Malkavian är på något sätt mentalt störd, obotligt galen av kraften från klanblodet. För vissa tar denna galenskap formen av fruktansvärda självmordsförsök eller ett kaotiskt uppförande; i andra som en tyst, nästan omärkbar störning i vampyrens tankar. I alla fall gör blodet malkaven oförutsägbar, definitivt farlig och absolut fri från normer och förväntningar om normalt uppförande.

Inget enat mål eller syfte driver malkavklanens medlemmar, bara en gemenskap av delad galenskap. Vissa utnyttjar sin galenskap, andra förnekar den, men alla är ofrivilligt dragna tillsammans genom deras insikt i en värld skapad av förvridna uppfattningar. Ingen kan gissa vad en malkav egentligen ser eller tänker, att försöka skulle vara att inbjuda galningarna att dela med sig av sin galenskap. Otillfrågade försöker malkaverna öppna andras sinnen genom att skämta, vilseleda eller skapa kaos - för att tvinga andra att se saker på ett nytt sätt och för att splittra normerna. Vissa vampyrer hörs även viska att malkaverna listigt kontrollerar Jyhaden och att det långa kriget endast är ett stort skämt från deras skapare... och en ny skräck att malkaverna redan skrattar åt ett annalkande slut. En malkav verkar omfamna efter infall. Många medlemmar av klanen är insiktsfulla, vissa även briljanta. All annan form av katalogisering, frånsett deras galenskap, misslyckas. En malkav omfamnar oftast någon som redan står på gränsen till galenskap eller någon som redan blivit galen, men ingen kan egentligen säga vad som får en galning att inviga en annan in i hjorden. Vissa nya barn är inte galna innan sin omfamning, men deras skapare försöker rätta denna ofullkomlighet så fort som möjligt. Ett fåtal är fysiskt brutala, och vissa kan vara ganska charmerande när de inte är synligt sjuka, men dessa extremfall finns bara till för att öka ""normaliteten"" i klanen: Galenskap - och upplysning - kan smitta vem som helst. De flesta malkaver verkar ha lite till övers för politik, medan de som följer den banan har ofta ett enormt målinriktat sinne som sätter skräck i många. Den sanna lojaliteten hos en malkav ligger i förmodligen i det mål som deras djupare insikt ger dem. Även de mest kaotiska galningar kan då och då finna sig jobbandes sida vid sida med de mest underliga uppgifter.

Rollspelstips: Du ser och förstår saker som ingen annan förstår. Kanske har de rätt när de säger att du är galen, men kanske är det bara så att de inte förstår sig på sanningen. Du är inte klen, hjälplös eller korkat komisk. Du har en vision, och även om det ibland gör olivet svårt, gör det att du kan betrakta saker ifrån håll ingen annan kan. Du kan ibland få andra att se små delar av din vision genom att lura deras sinnen att se på annorlunda sätt, så du skapar planer, designade för att korrumpera ""normaliteten"" i andra människors existens, så att de tvingas undersöka sina motiv och platser mer noggrant. Du kan ha en hel del bekymmer med ditt odöda liv, eller så är du bara subtilt påverkad av galenskapen och ganska välanpassad i samhället. Du är dock alltid medveten om den osynliga pulsen som finns bakom alla händelser.

Discipliner: Auspex, Dementation, Obfuscate

Nackdelar: Alla medlemmarna av klanen är obotligt galna. Alla malkavkaraktärer lider av någon form av sinnesrubbning. Dessa rubbningar är inte styrda av humörsvängningar utan är sprickor i tänkandet som gör Malkaven till något oförstårbart t.o.m. för vampyrsläktet. Det är ovanligt att en malkav förvandlas till barn- eller clownliknande typer som samlar på teddybjörnar eller konstiga kläder. En malkav däremot som har på sig en blodstänkt pyjamas och sitter och jollrar i ett rum fullt av teddybjörnar, övertäckta av inälvor och söker visdom i bengropen är snarare den sorts galenskap som drabbar vampyrerna. En malkavs första sinnesrubbning kan temporärt bli förträngd med viljestyrka som alla andra sinnesrubbningar, men den kan aldrig bli borttagen eller botad permanent.

Stockholm by Night

I Stockholm by Night är antalet tillåtna Malkav-karaktärer begränsat och vi rekommenderar nya spelare att betänka andra klaner.


 




Camarilla.se behandlar ej verkliga händelser. Sida har med lajvet Stockholm by Night att göra och är en del av ett levande rollspel.
Alla likheter med verkliga personer är påhittade.

kontakta spelledningen - spelledningen@camarilla.se
Kontakta styrelsen via sbn.styrelsen@gmail.com
Föreningen Stockholm by Night
bankgiro 5787-4000
org.nummer 802415-8134